Claudicatio

Over Fysiotherapie Den Oldenhof

Perifeer Vaatlijden, ook wel claudicatio of etalagebenen genoemd, is een klacht van de bloedvaten in de onderbenen en voeten. Dit is veelal het gevolg van arteriosclerose (vernauwing van de slagaders). Perifeer vaatlijden kan ontstaan door een aantal factoren, zoals leeftijd, geslacht, erfelijkheid, roken, een inactieve leefstijl, overgewicht, diabetes mellitus (suikerziekte) en hypertensie (hoge bloeddruk).

Oorzaak

De klachten worden veroorzaakt doordat tijdens het lopen de aanvoer van bloed naar de werkende spieren tekort schiet. Op een bepaald moment zal daardoor onvoldoende zuurstof naar de werkende spieren worden gevoerd. Het gevolg is verzuring in de spieren waardoor klachten in het been ontstaan zoals pijn, kramp, branderigheid en vermoeidheid. Deze klachten verdwijnen wanneer u even stilstaat.

Looptraining is de meest effectieve manier om de klacht te verminderen of om erger te voorkomen. De fysiotherapeut helpt u om in beweging te blijven en zodoende de problemen in het dagelijks leven te verminderen, waardoor uw zelfstandigheid zal toenemen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat looptraining leidt tot toename van de pijnvrije en/of maximale afstand!

Met ingang van 2017 wordt looptraining vergoed uit de basisverzekering voor 37 keer, dus u heeft hiervoor geen aanvullende verzekering nodig. Dit geldt voor alle verzekeringen.

De praktijk is aangesloten bij het ClaudicatioNet Nederland en voldoet daarmee aan de eisen van scholing en inrichting.